Kwestionariusz INPP
Jeśli chcą się Państwo dowiedzieć, czy Państwa dziecko wykazuje cechy Opóźnienia Neurorozwojowego, proszę wypełnić poniższy kwestionariusz:
Został on opracowany przez brytyjski Instytut INPP (The Institute for Neuro-Physiological Psychology) i zweryfikowany testami, których wyniki opublikowano w 1998 roku („The British Journal of Occupational Therapy”, październik 1998).
Czy w najbliższej rodzinie występowały trudności z uczeniem?
Czy w czasie ciąży wystąpiły jakieś komplikacje?
Czy poród miał nietypowy przebieg, bądź był przedłużony z jakichkolwiek przyczyn, np. poród kleszczowy?
Czy Pani/Pana dziecko urodziło się przedwcześnie bądź po terminie (wcześniej niż 2 tygodnie przed terminem, bądź później niż 10 dni po terminie)?
Czy waga dziecka wynosiła mniej niż 2,27kg?
Czy Pani/Pana dziecko miało kłopoty z przyjmowaniem pokarmu w pierwszych tygodniach życia?
Czy Pani/Pana dziecko było niezwykle wymagające w pierwszych 6 miesiącach życia?
Czy Pani/Pana dziecko opuściło etap rozwoju ruchowego (np. pełzanie, raczkowanie)?
Czy Pani/Pana dziecko nauczyło się późno chodzić (w wieku 16 miesięcy, bądź później)?
Czy Pani/Pana dziecko nauczyło się późno mówić (zaczęło wymawiać frazy składające się z 2-3 wyrazów w wieku 18 miesięcy, bądź później)?
Czy Pani/Pana dziecko miało trudności z nauką ubierania, np. z zapinaniem guzików czy zawiązywaniem sznurowadeł w wieku 6-7lat?
Czy Pani/Pana dziecko cierpi na alergię?
Czy u Pani/Pana dziecka wystąpiły niepożądane reakcje na szczepionki?
Czy Pani/Pana dziecko ssało palec powyżej 5 roku życia?
Czy Pani/Pana dziecko cierpi na chorobę lokomocyjną?
Czy Pani/Pana dziecku sprawia trudność odczytywanie godziny z zegara ze wskazówkami?
Czy Pani/Pana dziecko miało ogromne trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze?
Czy Pani/Pana dziecko cierpiało na częste infekcje ucha, nosa, gardła na którymś z etapów rozwoju?
Czy w pierwszych 3 latach życia Pani/Pana dziecko cierpiało na choroby, w których występowała wysoka gorączka, majaczenie czy konwulsje?
Czy Pani/Pana dziecku sprawia trudność łapanie piłki, wykonanie przewrotów, czy wyraźnie odstaje od grupy podczas zajęć wychowania fizycznego?
Czy dziecko ma trudności z chwytaniem piłki i jest uważane przez inne dzieci za niezdarne?
Czy dziecko ma trudności z usiedzeniem nieruchomo w jednym miejscu nawet przez niedługi okres czasu?
Czy dziecku zdarza się reagować nagłą, niespodziewaną złością?
Czy dziecko ma kłopoty z czytaniem?
Czy dziecko ma kłopoty z pisaniem?
Czy dziecko ma kłopoty z kopiowaniem?
Mogą Państwo skonsultować wyniki z terapeutą INPP.
Pełna diagnozę neurorozwojową, można dopiero przeprowadzić, gdy dziecko wystarczająco współpracuje, by było możliwe wykonanie zestawu testów. Niemniej jednak, im wcześniej rozpoczniemy oddziaływania terapeutyczne lub stymulacyjne uchronimy naszą pociechę przed niepotrzebnymi trudnościami szkolnymi i emocjonalnymi. Niestety często czujność rodziców jest usypiana przez lekarzy pediatrów, którzy uspokajają ich mówiąc, że dziecko z problemu wyroście. Prawda jest jednak taka, że rzeczywiście wyrasta tylko mały procent, a pozostałe dzieci zostają z problemami, które narastają z roku na rok. Jest to za duże ryzyko, dlatego też lepiej pomagać również tym, którzy tej pomocy nie potrzebują, niż nie pomagać tym, którzy jej potrzebują.